Algemene verkoopvoorwaarden van de BV ICT-SQUARE en de BV WAPPLI, handelend onder de handelsnaam «WAPPLI»
Artikel 1 – Voorwerp
De huidige algemene voorwaarden, hierna genoemd "AV", zijn die van ICT-SQUARE SRL, een vennootschap naar Belgisch recht die handelt onder de handelsnaam "WAPPLI", ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0773.531.745, en van WAPPLI SRL, een vennootschap naar Belgisch recht ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 1023.210.141, met maatschappelijke zetel te Rue de la Cabocherie 1A, 7711 DOTTIGNIES, hierna gezamenlijk genoemd "WAPPLI". Deze voorwaarden zijn de enige die van toepassing zijn tussen de partijen, met uitsluiting van alle andere voorwaarden, voorbehouden, beperkingen of clausules afkomstig van de klant, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard door WAPPLI. Zij zijn derhalve van toepassing op alle offertes, bestellingen, leveringen van producten en diensten uitgevoerd door WAPPLI, op alle overeenkomsten gesloten tussen WAPPLI en de klant, alsook op alle lopende prestaties die geen voorwerp uitmaken van een specifieke overeenkomst, behoudens een schriftelijke afwijking die uitdrukkelijk door WAPPLI is aanvaard.
De term "Toepassing" die in deze algemene voorwaarden, of in een aanbieding, bestelling of overeenkomst wordt gebruikt, verwijst naar de aanpassingen van bestaande software, de creatie van software voor gegevensherstel of interface-software, de aanvullende ontwikkelingen van de softwarepakketten waarvan de Klant het gebruiksrecht heeft verworven of van een of meerdere toepassingen van de Klant, evenals elke andere specifieke oplossing die voor de Klant is ontwikkeld. Ook bedoeld zijn het specifieke ontwerp en de ontwikkeling voor de Klant van toepassingen voor mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones, die bedoeld zijn om intern bij de Klant (in house) te worden gebruikt of om overgedragen, toegankelijk en functioneel te zijn op platforms die eigendom zijn van derden, zoals bijvoorbeeld de Apple AppStore, Google Play Store en Windows Store.
Wanneer de bijzondere bepalingen van een contract of een aanbod een punt regelen dat door deze bepalingen wordt geregeld en de gekozen oplossingen uiteenlopen, hebben de uitdrukkelijke bijzondere bepalingen in het betreffende contract of aanbod voorrang.
Elke Partij kan te allen tijde aan de andere Partij een e-mailadres meedelen met het oog op de communicatie tussen hen. Elke mededeling die naar dit e-mailadres wordt verzonden, wordt geacht geldig te zijn gedaan. Elke Partij mag het meegedeelde e-mailadres blijven gebruiken zolang de andere betrokken Partij haar geen ander e-mailadres meedeelt of haar wens uitdrukt om niet langer via e-mail te communiceren.
Artikel 2 – Aanbiedingen
Alle aanbiedingen en prijsindicaties van WAPPLI (de "Aanbiedingen") worden onder voorbehoud van bevestiging gedaan, tenzij schriftelijk anders aangegeven door WAPPLI. Deze Aanbiedingen zijn uitnodigingen aan de klant om een Bestelling te plaatsen. WAPPLI is niet verplicht een Bestelling te aanvaarden en kan deze zonder opgave van redenen weigeren. WAPPLI is slechts gebonden door haar uitdrukkelijke en schriftelijke akkoord op een geldige Bestelling van de klant. Indien er geen aanvaarding of schriftelijke bevestiging van een Bestelling heeft plaatsgevonden, wordt de Overeenkomst desondanks door WAPPLI gesloten door de uitvoering van geheel of gedeeltelijk van een Bestelling, of door het verzenden van een factuur aan de klant met betrekking tot deze Bestelling.
De Klant kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een offerte of een raming opgesteld door WAPPLI, tenzij de partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. Een budget dat door de klant aan WAPPLI wordt meegedeeld, geldt slechts als een schatting die kan evolueren tijdens het project. Een budget geldt als een "vaste" prijs of een "forfaitaire" prijs die tussen de partijen is overeengekomen voor de door WAPPLI te leveren Dienst, alleen als dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen.
Het opstellen van offertes of prijsopgaven is gratis, tenzij anders aangegeven. De klant garandeert dat de informatie die hij heeft verstrekt of die in zijn naam aan WAPPLI is verstrekt en waarop WAPPLI zijn aanbod heeft gebaseerd, juist en volledig is.
Tenzij anders vermeld, is de geldigheid van onze aanbiedingen 2 maanden vanaf de datum van verzending; voor de hardware en de software (niet ontworpen door WAPPLI) is de geldigheid van de aanbiedingen 2 weken vanaf dezelfde datum. Alle bedragen die in de aanbiedingen worden vermeld, zijn uitgedrukt in Euro en exclusief BTW.
Artikel 3 – Bestellingen
Een "Bestelling" verwijst naar elk bestellingsdocument - inclusief de bijlagen - dat kan zijn gebaseerd op een Aanbod dat eerder door WAPPLI aan de Klant is meegedeeld, en dat eventueel kan volgen op een initiële aanvraag van de Klant aan WAPPLI om diensten te verkrijgen. Deze Algemene Voorwaarden worden altijd geacht bij verwijzing in de voorwaarden van de Bestelling te zijn opgenomen om, wanneer ze door WAPPLI worden aanvaard in overeenstemming met artikel 1, het Contract tussen de partijen te vormen.
Indien, overeenkomstig het Contract dat tussen de partijen is gesloten of feitelijk, de klant bestaat uit meerdere natuurlijke en/of rechtspersonen, is elke van deze natuurlijke en/of rechtspersonen hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van het Contract jegens WAPPLI.
Indien de Klant, vóór of tijdens de uitvoering, afziet van een Bestelling voor een duidelijk omschreven prestatie of voor een bepaalde duur, kan WAPPLI de betaling eisen van een beëindigingsvergoeding. Deze zal omvatten, zonder dat deze lijst beperkend is, de kosten van de leveringen die reeds door WAPPLI zijn besteld met het oog op hun levering aan de Klant, de andere kosten die door WAPPLI zijn gemaakt, de vergoedingen die haar verschuldigd zijn voor de prestaties die zijn uitgevoerd tot de datum van annulering van de Bestelling of van de beëindiging van het Contract, alsook een vergoeding voor winstderving gelijk aan 25% van de andere bedragen die WAPPLI aan de Klant had kunnen factureren indien het Contract tot zijn einde was uitgevoerd. Dit alles, onverminderd haar recht om een werkelijk geleden schade te bewijzen in het geval deze hoger zou zijn, door een vordering in te dienen bij de bevoegde Rechtbank.
In het geval dat de Bestelling is geplaatst voor onbepaalde duur en/of voor terugkerende prestaties, of wanneer de duur niet contractueel is bepaald, kan elke partij er een einde aan maken met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) maand. De opzegging kan worden verzonden per aangetekende brief of per e-mail, overeenkomstig artikel 1. De opzegtermijn vangt aan op de dag van verzending van de e-mail of op de dag waarop de aangetekende brief werd ontvangen. In dat geval, en behoudens tegenbewijs, wordt de aangetekende brief geacht te zijn ontvangen binnen drie werkdagen na verzending, waarbij het verzendingsbewijs van de Post als bewijs geldt. Tijdens de opzegtermijn blijven de onderhavige algemene voorwaarden evenals de bijzondere overeenkomsten van toepassing. Bij gebrek aan naleving van de opzegtermijn is een vergoeding verschuldigd die overeenkomt met de vergoeding die de Dienstverlener had moeten ontvangen gedurende de duur van deze opzegtermijn.
De overeenkomst kan van rechtswege worden beëindigd, zonder voorafgaande ingebrekestelling door WAPPLI en onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen, in geval van faillissement van de Klant, van het indienen van een verzoek tot minnelijke of gerechtelijke reorganisatie door de Klant, of in geval van een ernstige tekortkoming van de Klant aan de verplichtingen die hem krachtens deze overeenkomst toekomen. Een ernstige tekortkoming omvat onder meer de niet-betaling van de prestaties 15 dagen na de vervaldatum van de desbetreffende facturen, zonder ingebrekestelling. De Klant, indien hij aan een van deze voorwaarden voldoet, zal schriftelijk worden geïnformeerd over de redenen die de beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen.
Behalve in het geval waarin zij zelf de oorzaak is, kan elke Partij de onderhavige overeenkomst beëindigen zonder vergoeding en zonder naleving van een opzegtermijn wanneer de andere Partij in gebreke blijft haar verplichtingen na te komen. In dat geval zal de Partij die het gebrek inroept, vooraf aan de andere Partij een ingebrekestelling sturen waarin haar een redelijke termijn wordt gelaten om de verplichtingen na te komen waarvoor zij in gebreke blijft. Onverminderd de hierboven vermelde termijn van 15 dagen inzake beëindiging wegens niet-betaling van een factuur op de vervaldatum, mag deze termijn in geen geval korter zijn dan 30 dagen. Indien, na het verstrijken van deze redelijke termijn die haar is gelaten om haar verbintenissen na te komen, de betrokken Partij in gebreke blijft deze na te leven, is de andere Partij gerechtigd de onderhavige overeenkomst te beëindigen zonder opzegging noch vergoeding, onverminderd haar recht om schadevergoeding te eisen voor de geleden schade.
Na afloop van de overeenkomst stelt elke Partij alle documenten die eigendom zijn van de andere Partij (of haar gemachtigde) opnieuw ter beschikking van deze laatste, of, indien de medecontracterende Partij daarom verzoekt, gaat zij over tot de vernietiging van de betreffende gegevens en/of documenten. In dat geval zal een bewijs van de vernietiging van de gegevens, met inachtneming van de geldende normen of regelgeving, op eerste verzoek worden toegezonden aan de verzoekende Partij.
Artikel 4 – Herroepingsrecht en voortijdige uitvoering van diensten
Herroepingsrecht
Voici la traduction fidèle en néerlandais, sans modification de la forme : --- Overeenkomstig artikel VI.47 en volgende van het Wetboek van Economisch Recht, beschikt de consument-klant, indien de bestelling buiten de bedrijfsruimte of op afstand is geplaatst, over een termijn van veertien (14) kalenderdagen vanaf de sluiting van het contract om zijn herroepingsrecht uit te oefenen, zonder redenen te moeten opgeven of boetes te moeten betalen. Dit herroepingsrecht wordt op geen enkele wijze toegekend aan een onderneming in het kader van een B2B-contract, inclusief wanneer de Klant een zelfstandige is die zijn beroepsactiviteit uitoefent als natuurlijk persoon of wanneer het gaat om een eenmanszaak.
Onmiddellijke uitvoering en afstand van het herroepingsrecht
Als de consument wenst dat de uitvoering van de dienst begint vóór het verstrijken van de herroepingstermijn, moet hij dit uitdrukkelijk aanvragen via een duurzaam medium (bijvoorbeeld brief, e-mail, aanvinkvakje op de website).
De consument erkent dat :
• Indien de dienst volledig wordt uitgevoerd vóór het einde van de herroepingstermijn, hij zijn herroepingsrecht verliest (artikel VI.53, 1° CDE).
• Indien de dienst gedeeltelijk wordt uitgevoerd vóór het verstrijken van de herroepingstermijn en hij zijn herroepingsrecht uitoefent vóór de volledige voltooiing van de prestatie, hij een bedrag zal moeten betalen dat evenredig is aan de reeds geleverde diensten op het moment van herroeping, overeenkomstig artikel VI.51, § 2, 1° CDE.
Om de geldigheid van dit verzoek te waarborgen, ontvangt de consument een schriftelijke bevestiging waarin wordt vermeld dat hij bij volledige uitvoering van de dienst uitdrukkelijk afstand doet van zijn herroepingsrecht.
Modaliteiten voor de uitoefening van het herroepingsrecht
Als het herroepingsrecht nog van toepassing is, kan de consument dit recht uitoefenen door een ondubbelzinnige verklaring te sturen per e-mail naar het volgende adres:info@wappli.be, hetzij per post verzonden naar het hoofdkantoor, Rue de la Cabocherie 1A te 7711 DOTTIGNIES. Hij kan ook gebruikmaken van de herroepingsformulier beschikbaar op de website van de FOD Economie of op eenvoudige aanvraag ter beschikking gesteld op het adres info@wappli.be.
Artikel 5 – Financiële voorwaarden
De financiële voorwaarden zijn uiteengezet in de Aanbieding en/of het Contract. Bij gebrek aan uitdrukkelijke precisering in deze documenten, zijn de prijzen geldig voor prestaties die in België moeten worden uitgevoerd. De prijzen zijn exclusief belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en zullen worden verhoogd met de andere wettelijke belastingen die van kracht zijn op de dag van de facturering.
Alle prijzen die door WAPPLI worden aangegeven, zijn in Euro (EUR) en de klant moet alle betalingen in Euro (EUR) uitvoeren. De toepasselijke prijzen zijn (i) die specifiek voorzien in het Contract tussen de partijen of, bij gebreke daarvan, (ii) de prijzen zoals deze aan de klant worden meegedeeld via om het even welk middel of, bij gebreke daarvan, (iii) de standaardprijzen die door WAPPLI worden toegepast. De klant staat WAPPLI toe om de totale overeengekomen prijs te herzien tot 80% van deze prijs, afhankelijk van de stijging, tussen de sluiting van de verkoop en de uitvoering ervan, van de werkelijke kosten van de volgende parameters: goederen, grondstoffen, lonen, reis- en verblijfskosten, energie en de schommelingen in de wisselkoersen tussen de valuta waarin de grondstoffen en/of goederen worden aangekocht en de valuta waarin de producten en diensten worden verkocht, met dien verstande dat deze parameters van toepassing zijn op het deel van de prijs dat overeenkomt met de kosten die zij vertegenwoordigen.
Het werk "in regie" wordt per uur gefactureerd, waarbij elk begonnen uur volledig in rekening wordt gebracht. Alle diensten die niet expliciet onder een specifieke overeenkomst vallen waarin een prijs en een factureringswijze zijn gespecificeerd, worden standaard "in regie" gefactureerd. De prijzen voor regiediensten zijn geldig voor werkdagen van 8 uur die tijdens kantooruren (tussen 7 en 19 uur) worden geleverd. Taken die op verzoek van de Klant extra worden uitgevoerd, worden gefactureerd aan :
- 150% van het uurtarief voor prestaties die de dagelijkse werktijd overschrijden en/of buiten kantooruren en/of op zaterdag;
- 200% van het uurtarief voor de prestaties die op zondag en officiële feestdagen in België worden uitgevoerd.
De prijzen vermeld in de offerte of in de overeenkomst zullen jaarlijks automatisch en zonder formaliteiten worden geïndexeerd, op 1 januari van elk jaar, op basis van de stijging van de officiële consumentenprijsindex.
De bijkomende kosten maken nooit deel uit van de forfaitaire prijzen en worden bijgevolg door WAPPLI aan de Klant gefactureerd. Onder bijkomende kosten verstaan we de verplaatsingskosten, de parkeerkosten en de verblijfskosten van de medewerkers van WAPPLI of zijn dienstverleners. Tenzij anders overeengekomen, zijn de verplaatsingskosten in België en het Groothertogdom Luxemburg, inclusief de tijd die eraan besteed wordt, forfaitair en bedragen ze 0,75 € per gereden kilometer. De verplaatsingskosten worden jaarlijks geïndexeerd en zonder voorafgaande kennisgeving, op 1 januari van elk jaar, op basis van de consumptieprijsindex. De basisindex is die van de maand voorafgaand aan de aanvaarding van de Bestelling en de nieuwe index is die van de maand november voorafgaand aan de aanpassing. Het niet indexeren op de afgesproken jaarlijkse datum houdt geen afstand in van de toepassing ervan gedurende het jaar of op latere jaarlijkse data. Zelfs in dat geval zal het nieuwe tarief echter niet met terugwerkende kracht worden toegepast..
De reis- en verblijfskosten buiten België en het Groothertogdom Luxemburg worden met de Klant in de bijzondere voorwaarden gespecificeerd.
Artikel 6 – Betalingsvoorwaarden
De facturen opgesteld door WAPPLI voor geleverde diensten, prestaties of materialen zijn contant betaalbaar of op de vervaldatum die op de factuur is aangegeven, en zonder korting, op een van de bankrekeningen vermeld op de facturen van WAPPLI. Als de Klant een wijziging van het bankrekeningnummer vaststelt, moet hij dit nieuwe nummer formeel laten bevestigen door WAPPLI.
In geval van niet-betaling van een factuur op de vervaldatum, zal WAPPLI bovendien van rechtswege en zonder ingebrekestelling gerechtigd zijn de uitvoering van alle leveringen en diensten op te schorten tot de datum van betaling, en dit onverminderd de verplichting voor de Klant om zijn verplichtingen na te komen. In geval van niet-betaling van een factuur binnen een termijn van vijftien dagen na de vervaldatum en zonder ingebrekestelling, zal WAPPLI de mogelijkheid hebben om de beëindiging van het contract ten laste van de Klant vast te stellen en hem te verzoeken om betaling van een schadevergoeding berekend overeenkomstig het artikel 3.
Er zal geen korting worden verleend in het geval van een vervroegde betaling door de klant.
Elke betalingsachterstand zal leiden tot:
Betreffende de professionele Klant, van rechtswege en zonder ingebrekestelling:
- Een contractuele rente berekend tegen het maximale tarief vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand in commerciële transacties en meegedeeld door de Minister van Financiën, evenals elke wijziging van dit tarief, via een kennisgeving gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Deze rente zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd zijn op het verschuldigde bedrag in hoofdsom, vanaf de dag volgend op de vervaldatum van de factuur;
- Een forfaitaire en onverminderbare vergoeding van 15% van het openstaande bedrag met een minimum van 200€ per factuur ;
- Incassokosten van 25€ incl. btw bij het versturen van een betalingsherinnering (eerste of tweede herinnering) en 50€ incl. btw bij het versturen van een ingebrekestelling per aangetekende brief met ontvangstbewijs.
- De betalingen die door de Klant worden gedaan, worden als volgt toegerekend: (i) eerst aan de forfaitaire schadevergoeding en andere kosten, vervolgens (ii) aan de rente en ten slotte (iii) aan de prijs.
Betreffende de consument klant, een contractuele moratoire rente berekend tegen de toepasselijke wettelijke rente verhoogd met 2 procentpunten en een forfaitaire schadevergoeding vastgesteld op basis van de hoogte van het openstaande bedrag, namelijk :
- 20 € als het te betalen saldo gelijk aan of lager is dan 150 €;
- 30 € verhoogd met 10 % van het verschuldigde bedrag op het gedeelte tussen 150,01 € en 500 €, als het verschuldigde saldo tussen 150,01 € en 500 € ligt;
- 65 € verhoogd met 5 % van het verschuldigde bedrag op het gedeelte boven 500 €, met een maximum van 2.000 €, als het verschuldigde saldo hoger is dan 500 €.
De eerste herinnering is gratis. Extra-judiciële incassokosten zullen aan de Klant worden aangerekend, vanaf de tweede herinnering, tegen een tarief van 7,50 € per brief, vermeerderd met de postkosten.
Behalve in het geval van bijzondere bepalingen kan de consument, zoals gedefinieerd in artikel I.1, 2° van het Wetboek van Economisch Recht, het voordeel van de toepassing van vergoedingen en rente eisen in de mate en onder de voorwaarden die in deze clausule zijn vastgesteld, in geval van niet-nakoming van onze verplichtingen.
Om ervoor te zorgen dat eventuele klachten of geschillen ontvankelijk zijn, moeten deze schriftelijk aan ons kantoor of per e-mail aan ons worden meegedeeld info@wappli.be binnen de vijftien (15) dagen na de factuurdatum. Bij gebreke hiervan wordt de factuur geacht door de Klant te zijn aanvaard. Een betwisting kan in geen geval de vorm aannemen van een betalingsachterstand of een wijziging van de betalingsvoorwaarden. De Klant kan geen enkele betaling opschorten en kan de verschuldigde bedragen niet compenseren. Tenzij anders overeengekomen, kan er door de Klant geen enkel bedrag worden ingehouden, hetzij als garantie, hetzij om welke andere reden dan ook.
Elke afwijking van de betalingsvoorwaarden moet het onderwerp zijn van een schriftelijke overeenkomst tussen de partijen.
Artikel 7 – Overdracht en onderaanneming
De partijen kunnen de overeenkomst niet overdragen, tenzij met schriftelijke en voorafgaande toestemming van de andere partij.
Desondanks, indien zij dit gepast acht, kan WAPPLI geheel of gedeeltelijk de te leveren diensten in het kader van de offerte of de overeenkomst uitbesteden aan verwante bedrijven of aan door WAPPLI gekozen derde bedrijven.
Artikel 8 – Eigendom en overdracht van risico's
In gevallen waarin de overeenkomst bepaalt dat het materiaal eigendom zal zijn van de Klant, blijft WAPPLI eigenaar van het materiaal totdat de volledige prijs, inclusief hoofdsom, accessoires, rente, belastingen en kosten, is betaald. Echter, op het moment van levering, indien van toepassing, worden de risico's overgedragen aan de Klant op het moment van de aflevering van het materiaal of op het moment waarop de aflevering had moeten plaatsvinden als deze niet kan worden uitgevoerd om een reden die buiten de wil van WAPPLI ligt.
In geval van betalingsachterstand, faillissement, verzoek om uitstel van betaling, verkoop of liquidatie van de Klant of een beslag op een of meerdere goederen van de Klant, heeft WAPPLI een onherroepelijk recht om de goederen waarvan zij nog steeds eigenaar is, terug te nemen of te laten terugnemen, op de plaats waar deze zich bevinden. Dit geldt ook in het geval van terbeschikkingstelling van materiaal.
De eventueel betaalde voorschotten blijven aan WAPPLI toegekend als compensatie voor hun gebruik.
Artikel 9 – Termijnen
WAPPLI zal zich inspannen om, voor zover mogelijk en met redelijke inspanningen, de voorwaarden en/of de leveringsdata en -termijnen die in het contract zijn vermeld, na te leven. Deze termijnen zijn echter indicatief, gebaseerd op de marktsituatie op het moment van het uitbrengen van de offerte en zijn daarom niet bindend, zodat zij geen recht geven op enige annulering van de bestelling of enige schadevergoeding indien wij genoodzaakt zouden zijn deze te wijzigen vanwege de termijnen van leveranciers of de beschikbaarheid van goederen, diensten of aanbieders op de markt. De tussenliggende data en de leveringsdata die door WAPPLI zijn gespecificeerd of tussen de partijen zijn overeengekomen, gelden altijd als streefdata en zijn niet bindend voor WAPPLI, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
Als een termijn mogelijk overschreden zal worden, overleggen WAPPLI en de Klant over de gevolgen van de termijnoverschrijding in relatie tot de verdere planning. Bovendien heeft WAPPLI het recht om de start van de werkzaamheden van een fase of een afgesproken ontwikkelingssprint of sprint uit te stellen, totdat de Klant de resultaten van de vorige fase of sprint schriftelijk heeft goedgekeurd.
Wanneer een strikte termijn expliciet is voorzien in het Contract of in een latere schriftelijke overeenkomst, wordt deze termijn verstaan in werkdagen. De volgende dagen worden niet als werkdagen beschouwd: zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen van het personeel of de onderaannemers, evenals de dagen waarop de reis naar de locatie(s) van de Klant door weersomstandigheden of hun gevolgen gedurende minstens vier uur onmogelijk is gemaakt. In dat geval zal WAPPLI, voor zover mogelijk, ervoor zorgen dat de technologieën voor telewerken worden gebruikt.
De Klant kan de ontbinding of beëindiging van het Contract pas verzoeken nadat hij WAPPLI in gebreke heeft gesteld om zijn verplichtingen na te komen binnen een redelijke termijn die is aangepast aan de omstandigheden (zonder dat deze termijn minder dan een maand kan zijn), met dien verstande dat er geen schadevergoeding door de Klant aan WAPPLI kan worden gevorderd als deze zijn verplichtingen binnen de eerder genoemde redelijke termijn nakomt. In zijn ingebrekestelling zal de Klant het probleem dat is opgeworpen zo volledig mogelijk uiteenzetten om WAPPLI in staat te stellen hier adequaat op te reageren.
Een termijn kan alleen als strikt worden beschouwd als deze uitdrukkelijk als zodanig in het Contract of de aangehaalde bijzondere voorwaarden is aangeduid. In dat geval zullen vertragingen in de uitvoering van de werkzaamheden waarvoor WAPPLI alleen verantwoordelijk is, leiden tot de betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 150 (honderdvijftig) euro per werkdag. Het totaal van de schadevergoedingen die verband houden met één enkele Toepassing mag niet meer bedragen dan maximaal 5 % van de prijs van de overeengekomen werkzaamheden voor deze Toepassing. Deze schadevergoeding is alleen verschuldigd voor de periode na de ingebrekestelling die per aangetekende brief door de Klant aan WAPPLI is gestuurd.
WAPPLI is niet verplicht om een datum of termijn voor levering, definitief of niet, na te komen als de partijen overeenstemming hebben bereikt over een wijziging van de inhoud of de reikwijdte van het Contract (extra werkzaamheden, wijziging van specificaties, enz.) of over een wijziging van de aanpak met betrekking tot de uitvoering van het Contract, of als de Klant zijn verplichtingen uit hoofde van het Contract niet nakomt of deze niet tijdig of volledig nakomt. De noodzaak of het optreden van extra werkzaamheden tijdens de uitvoering van het Contract vormt nooit een reden voor de Klant om het Contract te beëindigen of te annuleren.
De ter indicatie meegedeelde termijnen worden bovendien automatisch verlengd met een periode die gelijk is aan de tijd waarin WAPPLI vertraging oploopt in zijn taken als gevolg van de afwezigheid of onvoldoende samenwerking van de Klant.
Artikel 10 – Intellectuele eigendom
10.1 – Eigenaar van intellectuele eigendomsrechten
Alle intellectuele eigendomsrechten op de software, de ontwikkelingen, de gegevensbestanden, de apparatuur en de opleidings-, test- en examenmaterialen, evenals op andere materialen zoals analyses, tekeningen, documentatie, rapporten en offertes, inclusief de voorbereidende materialen, ontwikkeld of ter beschikking gesteld aan de Klant in het kader van de Overeenkomst, zijn uitsluitend in handen van WAPPLI, zijn licentiegevers en/of zijn eigen leveranciers, en vormen de intellectuele eigendom van laatstgenoemden.
De Klant beschikt alleen over de gebruiksrechten die uitdrukkelijk zijn verleend door deze algemene voorwaarden, door de licentieovereenkomst die schriftelijk tussen de partijen is gesloten en/of door de wet. De aan de Klant verleende rechten zijn niet-exclusief en kunnen niet worden overgedragen, gecedeerd of onderlicenties worden gegeven.
Bij gebrek aan een uitdrukkelijke, schriftelijke en ondertekende afwijking, draagt WAPPLI geen enkele intellectuele eigendomsrechten over aan de Klant. Indien de partijen uitdrukkelijk schriftelijk overeenkomen dat een intellectueel eigendomsrecht op een specifieke ontwikkeling of ander materiaal dat speciaal voor de Klant is ontworpen, aan de Klant wordt overgedragen, heeft dit geen invloed op het recht of de mogelijkheid van WAPPLI om de algemene principes, ideeën, ontwerpen, algoritmen, documentatie, werken, programmeertalen, protocollen, normen, ontwikkelingsmaterialen voor software en andere zaken waarop de genoemde Ontwikkelingen zijn gebaseerd, te gebruiken en/of te exploiteren voor andere doeleinden, voor zichzelf of voor derden en zonder enige beperking. Deze overdracht van een intellectueel eigendomsrecht doet ook geen afbreuk aan het recht van WAPPLI om, voor zichzelf of voor een derde, vergelijkbare of afgeleide ontwikkelingen te realiseren van ontwikkelingen die zijn uitgevoerd of in uitvoering zijn voor de Klant. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, heeft de Klant geen toegang tot de broncode of de voorbereidende werken.
De Klant kan geen enkele aanduiding met betrekking tot de vertrouwelijke aard van auteursrechten, merken, handelsnamen of enige andere intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot software, websites, gegevensbestanden, apparatuur of materialen verwijderen of wijzigen, noch kan hij of zij een dergelijke aanduiding laten verwijderen of wijzigen.
Ook al is dit niet expliciet voorzien in het Contract, WAPPLI kan altijd technische maatregelen nemen om de apparatuur, de gegevensbestanden, de websites, de ter beschikking gestelde software, de software waartoe de Klant directe of indirecte toegang heeft, enz. te controleren en te beschermen tegen gebruik buiten of boven een overeengekomen beperking wat betreft reikwijdte, inhoud of duur van het gebruiksrecht op deze elementen. De Klant kan deze technische maatregelen niet verwijderen of omzeilen, noch kan hij iemand anders vragen deze technische maatregelen te verwijderen of om te zeilen.
De Klant garandeert dat het productiemateriaal, de software, de website-inhoud, de gegevensbestanden en/of andere materialen en/of ontwerpen die aan WAPPLI ter beschikking worden gesteld voor gebruik, onderhoud, verwerking, installatie of integratie geen inbreuk maken op de rechten van derden. De Klant vrijwaart WAPPLI tegen alle claims van derden die gebaseerd zijn op de bewering dat deze terbeschikkingstelling, gebruik, onderhoud, verwerking, installatie of integratie inbreuk maakt op een recht van deze derden.
WAPPLI is nooit verplicht om gegevensconversie uit te voeren, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk met de Klant is overeengekomen.
De Klant wordt geïnformeerd dat WAPPLI software, modules of bibliotheken die "vrij" of "open source" worden genoemd, kan integreren in de Software of Ontwikkelingen. In dat geval zullen de auteursrechten op deze software, modules of bibliotheken in geen geval aan de Klant worden overgedragen. De Klant zal zijn gebruiksrechten op deze modules of bibliotheken behouden onder de respectieve "vrije" of "open source" softwarelicenties die door WAPPLI systematisch aan hun code zullen worden toegevoegd, wanneer de licenties dit vereisen, bij de levering van Toepassingen en/of de Ontwikkeling. In dat geval is het de volledige en gehele verantwoordelijkheid van de Klant om zich te houden aan de verplichtingen die in deze "vrije" of "open source" softwarelicenties zijn uiteengezet.
De Klant behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op het Materiaal van de Klant en de Gegevens van de Klant, indien van toepassing. Indien van toepassing, verleent de Klant aan WAPPLI een royaltyvrije licentie voor het gebruik van deze Materialen van de Klant en/of Gegevens van de Klant uitsluitend voor de uitvoering van de Overeenkomst.
10.2 – Vergoeding
Als een derde beweert dat de Diensten, Toepassingen of Ontwikkelingen die aan de Klant door WAPPLI worden geleverd in uitvoering van deze Overeenkomst inbreuk maken op een patent, auteursrecht, handelsmerk of handelsgeheim, moet de Klant WAPPLI daar snel schriftelijk van op de hoogte stellen. WAPPLI zal de Klant verdedigen tegen een dergelijke claim, mits de Klant redelijk samenwerkt met WAPPLI en WAPPLI in staat stelt de verdediging en alle schikkingsonderhandelingen te controleren. In dat geval zal WAPPLI de Klant vrijwaren van en tegen alle schadevergoedingen die uiteindelijk worden toegekend voor een dergelijke inbreuk of de schikkingen die door WAPPLI namens de Klant zijn gesloten.
Niettegenstaande het bovenstaande, zal WAPPLI geen enkele aansprakelijkheid hebben en zal WAPPLI geen verplichting hebben om de Klant te verdedigen of te vergoeden voor enige vordering van derden wegens inbreuk gebaseerd op (i) het gebruik van een andere versie dan de huidige en ongewijzigde versie van de Dienst, Applicatie of de toepasselijke Ontwikkeling, tenzij het inbreukmakende deel ook in de huidige en ongewijzigde versie aanwezig is; (ii) het gebruik, de exploitatie of de combinatie van de Dienst, Applicaties of de toepasselijke Ontwikkeling met programma's, gegevens, apparatuur of documentatie die niet toebehoren aan WAPPLI, indien deze inbreuk had kunnen worden vermeden zonder een dergelijk gebruik, exploitatie of combinatie; of (iii) enige software van derden; op voorwaarde dat WAPPLI aan de Klant alle vergoedingen doorgeeft die ontvangen zijn van de eigenaar van deze software van derden.
In het geval dat de Dienst, de Toepassing of de Ontwikkeling, of WAPPLI denkt dat ze waarschijnlijk, of worden gepresenteerd als zijnde in staat om, inbreuk te maken op enig intellectueel eigendomsrecht van een derde, kan WAPPLI, naar eigen keuze en op eigen kosten, (i) de Klant het recht geven om de betrokken Dienst, Software of Ontwikkeling te blijven gebruiken, (ii) de betrokken Dienst, Toepassing of Ontwikkeling vervangen of wijzigen door een functioneel equivalente vervanging zodat er geen inbreuk is, of, indien de punten (i) of (ii) commercieel niet haalbaar zijn, (iii) de Overeenkomst beëindigen en de vergoedingen die WAPPLI van de Klant heeft ontvangen voor de betrokken Dienst, Toepassing of Ontwikkeling terugbetalen (voor de resterende duur van het abonnement of de lopende licentieperiode, indien van toepassing). Het bovenstaande vormt de volledige verantwoordelijkheid van WAPPLI en de enige en exclusieve rechtsvordering van de Klant met betrekking tot enige vordering van derden voor inbreuk op intellectuele eigendomsrechten.
Artikel 11 – Geheimhouding
WAPPLI en de Klant zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van alle informatie die in het kader van de onderhandelingen en de uitvoering van het contract tussen hen wordt gecommuniceerd, te waarborgen, met name de informatie met betrekking tot hun productie-, organisatie- en werkmethoden. Zij verbinden zich ertoe geen van deze informatie zonder de schriftelijke toestemming van de andere partij te onthullen. Bij uitzondering staat de Klant WAPPLI echter toe om ter referentie het bestaan en het algemene doel (maatwerk softwareontwikkeling) van dit Contract te vermelden in zijn documenten die onder andere aan zijn klanten, prospects of de financiële gemeenschap worden verspreid.
Ze zullen deze alleen bekendmaken aan degenen van hun medewerkers of onderaannemers die direct betrokken zijn bij de uitvoering van het contract of die gebruikmaken van de programma's, en ze garanderen dat deze medewerkers en onderaannemers op de hoogte zijn van en de verplichtingen met betrekking tot de vertrouwelijkheid van deze informatie respecteren.
Deze wederzijdse verplichting blijft van toepassing, zelfs na de beëindiging van de uitvoering van de opdracht die het onderwerp is van dit Contract.
Article 12 – Gegevensbescherming AVG
12.1 - Klantgegevens en Persoonsgegevens
(a) De Klant is volledig verantwoordelijk voor de gegevens die hij verwerkt in het kader van het gebruik van de door WAPPLI geleverde Toepassingen. De klant garandeert aan WAPPLI dat de inhoud, het gebruik en/of de verwerking van de gegevens niet onwettig is en geen inbreuk maakt op de rechten van derden. De klant vrijwaart WAPPLI tegen alle claims van derden, om welke reden dan ook, met betrekking tot deze gegevens of de uitvoering van het Contract.
(b) De partijen verklaren de verplichtingen die voortvloeien uit de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming in België na te leven en uit te voeren, waaronder de Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en de vrije doorgang van deze Gegevens (AVG). Door dit contract te aanvaarden, verklaart de Klant kennis te hebben genomen van het gegevensbeschermingsbeleid van WAPPLI, dat op zijn website te allen tijde beschikbaar is.
De verwerking van persoonsgegevens die WAPPLI uitvoert in zijn hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke gebeurt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving en conform zijn "Beleid voor de verwerking van persoonsgegevens", beschikbaar op zijn website. De Klant verbindt zich ertoe dit beleid mee te delen aan alle natuurlijke personen wiens gegevens door WAPPLI zullen worden verwerkt als gevolg van de contractuele relatie tussen laatstgenoemde en de klant.
Bij gebrek aan bewijs bevestigt de Klant dat de contractuele relatie tussen WAPPLI en hem geen aanleiding geeft tot een uitbesteding van de verwerking van persoonsgegevens in de zin van de hierboven nader omschreven GDPR-regelgeving. Indien dit het geval zou zijn, verbindt de klant zich ertoe WAPPLI vooraf te informeren, alle nodige maatregelen te nemen om de situatie te regulariseren en/of een "Contract voor de uitbesteding van activiteiten voor de verwerking van persoonsgegevens" te ondertekenen dat voldoet aan artikel 28.3 van de GDPR, waarin de te nemen maatregelen worden beschreven, en dat WAPPLI aan de Klant in rekening zal brengen.
12.2 - Beveiliging
(a) WAPPLI moet redelijke maatregelen nemen om te voorkomen dat er virussen of code in de systemen en infrastructuur van de Klant worden geïntroduceerd waarvan WAPPLI redelijkerwijs kan weten dat ze kwaadaardig zijn. De Klant moet WAPPLI alle voldoende informatie verstrekken over zijn systemen en infrastructuur, zodat WAPPLI de juiste maatregelen kan nemen.
(b) Tenzij anders overeengekomen in het Contract, is de Klant volledig verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn Gegevens en verbindt hij zich ertoe de nodige back-ups te maken om verlies en/of corruptie van zijn Gegevens te voorkomen. WAPPLI is enkel verantwoordelijk voor de expliciet in het Contract voorziene back-ups.
(c) In geval van verlies of corruptie van de Klantgegevens als gevolg van de geleverde diensten, is WAPPLI enkel verplicht de meest recente beschikbare back-up te herstellen. Onder geen enkele omstandigheid is WAPPLI verplicht om de Klantgegevens te coderen of te reconstrueren.
Artikel 13 – Verantwoordelijkheid
Bij gebrek aan uitdrukkelijke precisie in de offerte en/of in het contract, zijn de verplichtingen die door WAPPLI worden aangegaan altijd verplichtingen van middelen in de zin van artikel 5.72 van het Burgerlijk Wetboek. WAPPLI voert de aan haar toevertrouwde prestaties uit in volledige onafhankelijkheid. WAPPLI verbindt zich ertoe de normen die eigen zijn aan haar beroep te respecteren en haar prestaties te leveren in overeenstemming met de verschillende geldende wetgevingen. De Klant geeft uitdrukkelijk zijn akkoord dat WAPPLI vrijelijk elke onderaannemer of hulppersoon kan kiezen aan wie zij het nodig of nuttig acht om geheel of gedeeltelijk de contractueel toegewezen opdrachten toe te vertrouwen.
De aansprakelijkheid van WAPPLI kan niet direct of indirect worden ingeroepen, om welke reden dan ook, in geval van een fout begaan bij de uitvoering van zijn prestaties, behalve in geval van opzet (dol). In afwijking van artikel 5.229 van het Burgerlijk Wetboek en behalve in geval van opzet (dol), zal het bedrijf niet aansprakelijk zijn voor fouten begaan door zijn auxiliaires (werknemers, onderaannemers, enz.) bij de uitvoering van de prestaties en kan het daarom niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele schade die deze fouten aan derden zouden toebrengen. Deze beperking is echter niet van toepassing wanneer de fout begaan door WAPPLI of een van zijn auxiliaires schade toebrengt aan het leven of de fysieke integriteit van een persoon.
Behalve andersluidende bepalingen is WAPPLI niet verplicht de juistheid en volledigheid van de informatie die door de Klant of zijn vertegenwoordigers aan haar wordt verstrekt, evenals de betrouwbaarheid van de verschillende documenten en stukken die door de Klant zijn verzonden, te controleren. De Klant vrijwaart WAPPLI tegen alle rechtsvorderingen in dit verband. De Klant verbindt zich ertoe de Dienstverlener tijdig te informeren over alle informatie, gegevens of gebeurtenissen die gevolgen kunnen hebben voor de uitvoering van de dienst.
De Klant verbindt zich ertoe de Dienstverlener tijdig alle documenten, stukken, gegevens en informatie ter beschikking te stellen die nodig zijn voor de uitvoering van de overeengekomen prestatie
Onverminderd de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden, is de aansprakelijkheid van WAPPLI die voortvloeit uit de uitvoering van de aanbieding of de overeenkomst uitdrukkelijk beperkt tot een kwart van de bedragen die in de twaalf maanden voorafgaand aan de datum van de claim zijn gefactureerd, met een maximum van vijftigduizend Euro (50.000 €).
WAPPLI wijst alle verantwoordelijkheid af (i) in geval van indirecte schade, waaronder met name elke financiële of commerciële schade, verlies van klanten, winst of besparingen, enige commerciële verstoring, elke stijging van de kosten en andere algemene uitgaven, verlies van winst, verlies van imago, merk, enige uitstel of verstoring in de planning van het project of de activiteit van de Klant, elk verlies van gegevens, bestanden of computerprogramma's en (ii) in geval van onvoldoende samenwerking van de Klant bij de uitvoering van het contract (iii) in geval van tussenkomst van een derde op het informaticasysteem van de Klant, tenzij de Klant aantoont dat deze tussenkomst geen betrekking heeft op enig element van het systeem dat verband houdt met de betwiste prestaties van WAPPLI (iv) in geval van claims van derden.
De Klant garandeert dat de inhoud, informatie en werken van welke aard dan ook die door hem aan WAPPLI worden verstrekt met het oog op de uitvoering van het contract, rechtmatig voor dit doel kunnen worden gebruikt en geen inbreuk maken op de rechten van derden. De Klant zorgt er met name voor dat de vereiste overdrachten van rechten of toestemmingen worden verkregen van de houders van intellectuele eigendomsrechten.
De Klant verbindt zich ertoe de geleverde software op het beste revisieniveau te houden, waarbij de kosten voor de aanschaf van nieuwe versies voor zijn rekening komen.
WAPPLI en de Klant zijn beiden gehouden aan de vertrouwelijkheid van de gegevens die worden uitgewisseld in het kader van de diensten die door WAPPLI worden uitgevoerd. Zij verbinden zich ertoe, zowel tijdens de uitvoering van de diensten als na de beëindiging ervan, de fabricage- of bedrijfsgeheimen van elk van hen niet te onthullen, evenals het geheim van elke aangelegenheid van persoonlijke of vertrouwelijke aard waarvan zij kennis hebben gekregen in de uitoefening van hun activiteiten. WAPPLI en de Klant verbinden zich ertoe de ontvangen informatie alleen te gebruiken in het kader van de goede uitvoering van de diensten en de toegang tot deze informatie alleen toe te staan aan personeelsleden en derden die hiervan kennis moeten nemen voor de goede uitvoering van het contract. In dat laatste geval is deze vertrouwelijkheidsverplichting ook opgelegd aan elke persoon die toegang heeft tot de betrokken informatie. Indien nodig zullen WAPPLI en de Klant een vertrouwelijkheidsdocument (Non Disclosure Agreement) ondertekenen dat is aangepast aan de specifieke vereisten van het tussen hen overeengekomen dienstencontract.
Artikel 14 – Overmacht
Geen van de partijen is verplicht om enige verplichting na te komen, inclusief enige wettelijke en/of overeengekomen garantie, indien zij daartoe wordt verhinderd door een geval van overmacht. Onder overmacht aan de zijde van WAPPLI wordt verstaan, onder andere, de volgende gevallen: (i) overmacht of tekortkomingen van de leveranciers van WAPPLI, (ii) de niet-nakoming van verplichtingen door leveranciers die aan WAPPLI zijn opgelegd of voorgesteld door de Klant, (iii) de gebreken van artikelen, apparatuur, software of materialen van derden waarvan het gebruik aan WAPPLI is opgelegd of voorgesteld door de Klant, (iv) het feit van de Prins en alle overheidsmaatregelen, (v) stroomuitval, (vi) storingen van internet, computernetwerken of telecommunicatie, (vii) oorlog, (viii) pandemieën, (ix) algemene transportproblemen, (x) stakingen en andere arbeidsconflicten, (xi) alle andere omstandigheden wanneer deze andere omstandigheden onafhankelijk zijn van de wil van de partijen, zoals brand, mobilisatie, requisitie, embargo, verbod op valutatransfers, opstand, algemeen gebrek aan voorraden, beperkingen op het gebruik van energie, enz.
Elke partij heeft het recht om het contract schriftelijk te beëindigen als een overmachtsituatie langer dan 60 (zestig) dagen aanhoudt. In dat geval zal wat al is uitgevoerd in het kader van het Contract pro rata worden betaald op basis van de duur en/of de uitvoering van het Contract, zonder dat de partijen elkaar nog iets verschuldigd zijn.
Artikel 15 – Theorie van de onvoorziene omstandigheden
In overeenstemming met artikel 5.74 van het Burgerlijk Wetboek, indien een van de Partijen de heronderhandeling van het contract wenst aan te vragen om het aan te passen of te beëindigen als gevolg van een wijziging in de omstandigheden, zal de onderhandelingsperiode beperkt zijn tot 8 kalenderdagen vanaf de kennisgeving aan de andere partij van de wijziging in de omstandigheden en de wens om het contract te heronderhandelen.
Artikel 16 – Niet-benaderingsclausule voor personeel
De Klant, voor wie WAPPLI diensten heeft uitgevoerd of uitvoert, verbindt zich ertoe geen personeel aan te werven of diensten toe te vertrouwen, direct of indirect, onder welke status dan ook, persoonlijk of via een tussenpersoon, aan een lid van het personeel van WAPPLI (en van alle bedrijven die tot dezelfde groep behoren) of aan een onderaannemer daarvan, ongeacht of de Klant al dan niet contact met hem heeft gehad. Onder lid van het personeel of onderaannemer van WAPPLI wordt zowel verstaan degene die nog steeds actief is in deze hoedanigheid als degene die dat eerder is geweest.
Deze verbintenis moet door de Klant worden nageleefd zowel tijdens de uitvoering van het contract als gedurende een periode van drie jaar die ingaat op de datum van het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI en de Klant en/of gedurende een periode van één jaar die ingaat op de datum van het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI en zijn werknemer of onderaannemer.
In geval van niet-naleving van deze verplichting, zal de Klant aan WAPPLI een forfaitaire schadevergoeding van 50.000€ verschuldigd zijn, vermeerderd met een bedrag gelijk aan vierentwintig keer de maandelijkse kosten die WAPPLI heeft gemaakt voor de diensten van zijn werknemer of zijn ontslagen onderaannemer, waarbij de maandelijkse kosten worden vastgesteld op basis van het gemiddelde van de maanden, zonder dat dit meer dan een jaar mag overschrijden, voorafgaand aan het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI enerzijds en zijn aangestelde of onderaannemer anderzijds. Deze schadevergoeding wordt vastgesteld onverminderd de mogelijkheid voor WAPPLI om betaling van andere bedragen te vorderen in het geval zijn schade hoger zou zijn.
WAPPLI verbindt zich ertoe geen personeel aan te werven of diensten te verlenen, direct of indirect, onder om het even welke status, persoonlijk of via een tussenpersoon, aan een lid van het personeel van de Klant. Deze verplichting geldt voor WAPPLI zowel tijdens de uitvoering van het contract als gedurende een periode van drie jaar die ingaat op de datum van het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI en de Klant en/of gedurende een periode van één jaar die ingaat op de datum van het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI en zijn werknemer.
In geval van niet-naleving van deze verplichting, zal WAPPLI aan de Klant een schadevergoeding verschuldigd zijn die wordt berekend op dezelfde basis als hierboven vermeld.
Artikel 17 – Reikwijdte en beperkingen van het contract
Het laatste contract en de bijlagen die WAPPLI aan zijn Klant verbinden, in al hun schriftelijke of gedrukte bepalingen, vormen de volledige overeenkomst tussen de partijen, vervangen en annuleren alle eerdere voorstellen of schriftelijke of mondelinge verbintenissen en alle andere communicatie tussen de partijen met betrekking tot de inhoud van dit contract.
Artikel 18 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Behalve voor betalingsvorderingen, verbinden de partijen zich ertoe te trachten elk geschil met betrekking tot de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van deze overeenkomst op te lossen via bemiddeling of verzoening. Deze zal uiterlijk op de 15e volle dag na de aanvraag tot bemiddeling of verzoening, die door een van de partijen aan de andere partij is meegedeeld, beginnen. Tenzij de partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen, mag de duur van de bemiddeling of verzoening niet langer dan 30 volle dagen bedragen. Eenmaal verstreken deze termijn, zijn de partijen opnieuw vrij om hun geschil voor de rechtbanken en hoven te brengen.
Behalve in geval van dwingende of openbare orde bepalingen die deze clausule zouden kunnen vervangen, zijn in geval van geschillen tussen partijen of van betalingsvorderingen uitsluitend de rechtbanken bevoegd waarvan de zetel van de Dienstverlener afhankelijk is.
Het toepasselijke recht is het Belgische recht, in de Franse taal.
De partijen aanvaarden, binnen het kader van hun relaties, elektronische bewijsstukken (bijvoorbeeld: e-mail, computerback-ups, ...).
Article 19 – Splitsbaarheid van de bepalingen
De nietigheid van een artikel van deze overeenkomst of van een deel van een artikel, leidt niet tot de nietigheid van de gehele overeenkomst.
Als een artikel volledig of gedeeltelijk nietig is, zal het worden vervangen door een geldig artikel dat zo dicht mogelijk bij de nietige clausule komt in zijn juridische en economische effecten, zodat de partijen verondersteld kunnen worden onder deze voorwaarden te hebben gecontracteerd.
Artikel 20 – Slotbepalingen
De Klant erkent volledig geïnformeerd te zijn door WAPPLI over de gebruiksmogelijkheden en specifieke beperkingen van het materiaal en/of de creaties die het onderwerp zijn van het contract of de aanbieding. Bijgevolg doet de Klant afstand van alle rechtsvorderingen tegen WAPPLI in dit verband, met name wegens een gebrek aan instemming.
Het niet uitoefenen van een van de rechten vermeld in deze algemene voorwaarden of het niet eisen van een strikte naleving door de Klant van een van deze verplichtingen of bepalingen, zal geen afstand doen door WAPPLI om later de naleving van deze bepaling of verplichting te eisen. Een dergelijke afstand zal slechts effect hebben indien deze schriftelijk wordt geuit.
Versie 3.1 van 20 oktober 2025 van de algemene voorwaarden van WAPPLI