Overslaan naar inhoud

Algemene verkoopvoorwaarden van de SRL ICT-SQUARE (Wappli)

Artikel 1 - Objet

Deze algemene voorwaarden, hierna aangeduid als "AV", zijn die van ICT-SQUARE SRL, een Belgische vennootschap met maatschappelijke zetel te Rue de la Cabocherie 1, 7711 DOTTIGNIES, handelend onder de handelsnaam "WAPPLI", ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0773.531.745 (hierna "WAPPLI" genoemd). Deze zijn de enige die van toepassing zijn tussen de partijen, met uitsluiting van enige andere voorwaarde, voorbehoud, beperking of clausule afkomstig van Klanten, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard door WAPPLI. Ze zijn dus van toepassing op alle Aanbiedingen, Bestellingen, leveringen van producten en diensten uitgevoerd door WAPPLI, op alle overeenkomsten gesloten tussen WAPPLI en de Klant, evenals op alle lopende diensten waarvoor geen specifieke overeenkomst is gesloten, tenzij schriftelijke afwijking uitdrukkelijk aanvaard door WAPPLI.

De term "Toepassing" die in deze algemene voorwaarden, of in een aanbieding, bestelling of overeenkomst wordt gebruikt, verwijst naar de aanpassingen van bestaande software, de creatie van software voor gegevensherstel of interface-software, de aanvullende ontwikkelingen van de softwarepakketten waarvan de Klant het gebruiksrecht heeft verworven of van een of meerdere toepassingen van de Klant, evenals elke andere specifieke oplossing die voor de Klant is ontwikkeld. Ook bedoeld zijn het specifieke ontwerp en de ontwikkeling voor de Klant van toepassingen voor mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones, die bedoeld zijn om intern bij de Klant (in house) te worden gebruikt of om overgedragen, toegankelijk en functioneel te zijn op platforms die eigendom zijn van derden, zoals bijvoorbeeld de Apple AppStore, Google Play Store en Windows Store.

Wanneer de bijzondere bepalingen van een contract of een aanbod een punt regelen dat door deze bepalingen wordt geregeld en de gekozen oplossingen uiteenlopen, hebben de uitdrukkelijke bijzondere bepalingen in het betreffende contract of aanbod voorrang.

Artikel 2 Aanbiedingen

Alle aanbiedingen en prijsindicaties van WAPPLI (de "Aanbiedingen") worden onder voorbehoud van bevestiging gedaan, tenzij schriftelijk anders aangegeven door WAPPLI. Deze Aanbiedingen zijn uitnodigingen aan de klant om een Bestelling te plaatsen. WAPPLI is niet verplicht een Bestelling te aanvaarden en kan deze zonder opgave van redenen weigeren. WAPPLI is slechts gebonden door haar uitdrukkelijke en schriftelijke akkoord op een geldige Bestelling van de klant. Indien er geen aanvaarding of schriftelijke bevestiging van een Bestelling heeft plaatsgevonden, wordt de Overeenkomst desondanks door WAPPLI gesloten door de uitvoering van geheel of gedeeltelijk van een Bestelling, of door het verzenden van een factuur aan de klant met betrekking tot deze Bestelling.

De Klant kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een offerte of een raming opgesteld door WAPPLI, tenzij de partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. Een budget dat door de klant aan WAPPLI wordt meegedeeld, geldt slechts als een schatting die kan evolueren tijdens het project. Een budget geldt als een "vaste" prijs of een "forfaitaire" prijs die tussen de partijen is overeengekomen voor de door WAPPLI te leveren Dienst, alleen als dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen.

Het opstellen van offertes of prijsopgaven is gratis, tenzij anders aangegeven. De klant garandeert dat de informatie die hij heeft verstrekt of die in zijn naam aan WAPPLI is verstrekt en waarop WAPPLI zijn aanbod heeft gebaseerd, juist en volledig is.

Tenzij anders vermeld, is de geldigheid van onze aanbiedingen 2 maanden vanaf de datum van verzending; voor de hardware en de software (niet ontworpen door WAPPLI) is de geldigheid van de aanbiedingen 2 weken vanaf dezelfde datum. Alle bedragen die in de aanbiedingen worden vermeld, zijn uitgedrukt in Euro en exclusief BTW.

Artikel 3Bestellingen

Een "Bestelling" verwijst naar elk bestellingsdocument - inclusief de bijlagen - dat kan zijn gebaseerd op een Aanbod dat eerder door WAPPLI aan de Klant is meegedeeld, en dat eventueel kan volgen op een initiële aanvraag van de Klant aan WAPPLI om diensten te verkrijgen. Deze Algemene Voorwaarden worden altijd geacht bij verwijzing in de voorwaarden van de Bestelling te zijn opgenomen om, wanneer ze door WAPPLI worden aanvaard in overeenstemming met artikel 1, het Contract tussen de partijen te vormen.

Indien, overeenkomstig het Contract dat tussen de partijen is gesloten of feitelijk, de klant bestaat uit meerdere natuurlijke en/of rechtspersonen, is elke van deze natuurlijke en/of rechtspersonen hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van het Contract jegens WAPPLI.

Indien, overeenkomstig het Contract dat tussen de partijen is gesloten of feitelijk, de klant bestaat uit meerdere natuurlijke en/of rechtspersonen, is elke van deze natuurlijke en/of rechtspersonen hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van het Contract jegens WAPPLI.

Artikel 4 Financiële voorwaarden

De financiële voorwaarden zijn uiteengezet in de Aanbieding en/of het Contract. Bij gebrek aan uitdrukkelijke precisering in deze documenten, zijn de prijzen geldig voor prestaties die in België moeten worden uitgevoerd. De prijzen zijn exclusief belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en zullen worden verhoogd met de andere wettelijke belastingen die van kracht zijn op de dag van de facturering.

Alle prijzen die door WAPPLI worden aangegeven, zijn in Euro (EUR) en de klant moet alle betalingen in Euro (EUR) uitvoeren. De toepasselijke prijzen zijn (i) die specifiek voorzien in het Contract tussen de partijen of, bij gebreke daarvan, (ii) de prijzen zoals deze aan de klant worden meegedeeld via om het even welk middel of, bij gebreke daarvan, (iii) de standaardprijzen die door WAPPLI worden toegepast. De klant staat WAPPLI toe om de totale overeengekomen prijs te herzien tot 80% van deze prijs, afhankelijk van de stijging, tussen de sluiting van de verkoop en de uitvoering ervan, van de werkelijke kosten van de volgende parameters: goederen, grondstoffen, lonen, reis- en verblijfskosten, energie en de schommelingen in de wisselkoersen tussen de valuta waarin de grondstoffen en/of goederen worden aangekocht en de valuta waarin de producten en diensten worden verkocht, met dien verstande dat deze parameters van toepassing zijn op het deel van de prijs dat overeenkomt met de kosten die zij vertegenwoordigen.

Het werk "in regie" wordt per uur gefactureerd, waarbij elk begonnen uur volledig in rekening wordt gebracht. Alle diensten die niet expliciet onder een specifieke overeenkomst vallen waarin een prijs en een factureringswijze zijn gespecificeerd, worden standaard "in regie" gefactureerd. De prijzen voor regiediensten zijn geldig voor werkdagen van 8 uur die tijdens kantooruren (tussen 7 en 19 uur) worden geleverd. Taken die op verzoek van de Klant extra worden uitgevoerd, worden gefactureerd aan:

  • 150% van het uurtarief voor prestaties die de dagelijkse werktijd overschrijden en/of buiten kantooruren en/of op zaterdag;
  • 200% van het uurtarief voor de prestaties die op zondag en officiële feestdagen in België worden uitgevoerd.

De prijzen vermeld in de offerte of in de overeenkomst zullen jaarlijks automatisch en zonder formaliteiten worden geïndexeerd, op 1 januari van elk jaar, op basis van de stijging van de officiële consumentenprijsindex.

De bijkomende kosten maken nooit deel uit van de forfaitaire prijzen en worden bijgevolg door WAPPLI aan de Klant gefactureerd. Onder bijkomende kosten verstaan we de verplaatsingskosten, de parkeerkosten en de verblijfskosten van de medewerkers van WAPPLI of zijn dienstverleners. Tenzij anders overeengekomen, zijn de verplaatsingskosten in België en het Groothertogdom Luxemburg, inclusief de tijd die eraan besteed wordt, forfaitair en bedragen ze 0,60 € per gereden kilometer. De verplaatsingskosten worden jaarlijks geïndexeerd en zonder voorafgaande kennisgeving, op 1 januari van elk jaar, op basis van de consumptieprijsindex. De basisindex is die van de maand voorafgaand aan de aanvaarding van de Bestelling en de nieuwe index is die van de maand november voorafgaand aan de aanpassing. Het niet indexeren op de afgesproken jaarlijkse datum houdt geen afstand in van de toepassing ervan gedurende het jaar of op latere jaarlijkse data. Zelfs in dat geval zal het nieuwe tarief echter niet met terugwerkende kracht worden toegepast.

De reis- en verblijfskosten buiten België en het Groothertogdom Luxemburg worden met de Klant in de bijzondere voorwaarden gespecificeerd.

Artikel 5Betalingsvoorwaarden

De facturen opgesteld door WAPPLI voor geleverde diensten, prestaties of materialen zijn contant betaalbaar of op de vervaldatum die op de factuur is aangegeven, en zonder korting, op een van de bankrekeningen vermeld op de facturen van WAPPLI. Als de Klant een wijziging van het bankrekeningnummer vaststelt, moet hij dit nieuwe nummer formeel laten bevestigen door WAPPLI.

Elke onbetaalde factuur op de vervaldatum wordt van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een rente tegen de wettelijke rente die van toepassing is in geval van betalingsachterstand in commerciële transacties (Belgische wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand in commerciële transacties), verhoogd met 2,5 punten, evenals een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 15% van het gefactureerde bedrag, met een minimum van 200 €. Betalingen door de klant worden als volgt toegerekend: (i) eerst op de forfaitaire schadevergoeding en andere kosten, vervolgens (ii) op de rente en tenslotte (iii) op de prijs.

In geval van niet-betaling van een factuur op de vervaldatum, zal WAPPLI bovendien van rechtswege en zonder ingebrekestelling gerechtigd zijn om de uitvoering van alle leveringen en diensten op te schorten tot de datum van betaling, en dit onverminderd de verplichting van de klant om zijn verplichtingen na te komen. In geval van niet-betaling van een factuur binnen een termijn van vijftien dagen na ingebrekestelling, zal WAPPLI de mogelijkheid hebben om de beëindiging van het contract ten laste van de klant vast te stellen en betaling van een schadevergoeding te eisen die berekend is overeenkomstig artikel 3. De klant kan geen enkele betaling opschorten en kan de verschuldigde bedragen niet compenseren.

Er zal geen korting worden verleend in het geval van een vervroegde betaling door de klant.

Om eventuele geschillen ontvankelijk te maken, moeten deze schriftelijk aan onze kantoren worden meegedeeld binnen dertig (30) dagen na de factuurdatum. Een betwisting kan in geen geval leiden tot een betalingsachterstand of een wijziging van de betalingsvoorwaarden.

Elke afwijking van de betalingsvoorwaarden moet het onderwerp zijn van een schriftelijke overeenkomst tussen de partijen.

Artikel 6Overdracht en uitbesteding

De partijen kunnen de overeenkomst niet overdragen, tenzij met schriftelijke en voorafgaande toestemming van de andere partij.

Desondanks, indien zij dit gepast acht, kan WAPPLI geheel of gedeeltelijk de te leveren diensten in het kader van de offerte of de overeenkomst uitbesteden aan verwante bedrijven of aan door WAPPLI gekozen derde bedrijven.

Artikel 7 – Eigendom en overdracht van risico's

In gevallen waarin de overeenkomst bepaalt dat het materiaal eigendom zal zijn van de Klant, blijft WAPPLI eigenaar van het materiaal totdat de volledige prijs, inclusief hoofdsom, accessoires, rente, belastingen en kosten, is betaald. Echter, op het moment van levering, indien van toepassing, worden de risico's overgedragen aan de Klant op het moment van de aflevering van het materiaal of op het moment waarop de aflevering had moeten plaatsvinden als deze niet kan worden uitgevoerd om een reden die buiten de wil van WAPPLI ligt.

In geval van betalingsachterstand, faillissement, verzoek om uitstel van betaling, verkoop of liquidatie van de Klant of een beslag op een of meerdere goederen van de Klant, heeft WAPPLI een onherroepelijk recht om de goederen waarvan zij nog steeds eigenaar is, terug te nemen of te laten terugnemen, op de plaats waar deze zich bevinden. Dit geldt ook in het geval van terbeschikkingstelling van materiaal.

De eventueel betaalde voorschotten blijven aan WAPPLI toegekend als compensatie voor hun gebruik.

Artikel 8Tijdslijnen

WAPPLI zal zich inspannen om, voor zover mogelijk en met redelijke inspanningen, de voorwaarden en/of de leveringsdata en -termijnen die in het contract zijn vermeld, na te leven. Deze termijnen zijn echter indicatief, gebaseerd op de marktsituatie op het moment van het uitbrengen van de offerte en zijn daarom niet bindend, zodat zij geen recht geven op enige annulering van de bestelling of enige schadevergoeding indien wij genoodzaakt zouden zijn deze te wijzigen vanwege de termijnen van leveranciers of de beschikbaarheid van goederen, diensten of aanbieders op de markt. De tussenliggende data en de leveringsdata die door WAPPLI zijn gespecificeerd of tussen de partijen zijn overeengekomen, gelden altijd als streefdata en zijn niet bindend voor WAPPLI, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

Als een termijn mogelijk overschreden zal worden, overleggen WAPPLI en de Klant over de gevolgen van de termijnoverschrijding in relatie tot de verdere planning. Bovendien heeft WAPPLI het recht om de start van de werkzaamheden van een fase of een afgesproken ontwikkelingssprint of sprint uit te stellen, totdat de Klant de resultaten van de vorige fase of sprint schriftelijk heeft goedgekeurd.

Wanneer een strikte termijn expliciet is voorzien in het Contract of in een latere schriftelijke overeenkomst, wordt deze termijn verstaan in werkdagen. De volgende dagen worden niet als werkdagen beschouwd: zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen van het personeel of de onderaannemers, evenals de dagen waarop de reis naar de locatie(s) van de Klant door weersomstandigheden of hun gevolgen gedurende minstens vier uur onmogelijk is gemaakt. In dat geval zal WAPPLI, voor zover mogelijk, ervoor zorgen dat de technologieën voor telewerken worden gebruikt.

De Klant kan de ontbinding of beëindiging van het Contract pas verzoeken nadat hij WAPPLI in gebreke heeft gesteld om zijn verplichtingen na te komen binnen een redelijke termijn die is aangepast aan de omstandigheden (zonder dat deze termijn minder dan een maand kan zijn), met dien verstande dat er geen schadevergoeding door de Klant aan WAPPLI kan worden gevorderd als deze zijn verplichtingen binnen de eerder genoemde redelijke termijn nakomt. In zijn ingebrekestelling zal de Klant het probleem dat is opgeworpen zo volledig mogelijk uiteenzetten om WAPPLI in staat te stellen hier adequaat op te reageren.

Een termijn kan alleen als strikt worden beschouwd als deze uitdrukkelijk als zodanig in het Contract of de aangehaalde bijzondere voorwaarden is aangeduid. In dat geval zullen vertragingen in de uitvoering van de werkzaamheden waarvoor WAPPLI alleen verantwoordelijk is, leiden tot de betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 150 (honderdvijftig) euro per werkdag. Het totaal van de schadevergoedingen die verband houden met één enkele Toepassing mag niet meer bedragen dan maximaal 5 % van de prijs van de overeengekomen werkzaamheden voor deze Toepassing. Deze schadevergoeding is alleen verschuldigd voor de periode na de ingebrekestelling die per aangetekende brief door de Klant aan WAPPLI is gestuurd.

WAPPLI is niet verplicht om een datum of termijn voor levering, definitief of niet, na te komen als de partijen overeenstemming hebben bereikt over een wijziging van de inhoud of de reikwijdte van het Contract (extra werkzaamheden, wijziging van specificaties, enz.) of over een wijziging van de aanpak met betrekking tot de uitvoering van het Contract, of als de Klant zijn verplichtingen uit hoofde van het Contract niet nakomt of deze niet tijdig of volledig nakomt. De noodzaak of het optreden van extra werkzaamheden tijdens de uitvoering van het Contract vormt nooit een reden voor de Klant om het Contract te beëindigen of te annuleren.

De ter indicatie meegedeelde termijnen worden bovendien automatisch verlengd met een periode die gelijk is aan de tijd waarin WAPPLI vertraging oploopt in zijn taken als gevolg van de afwezigheid of onvoldoende samenwerking van de Klant.

Article 9Intellectuele eigendom

9.1 – Eigenaar van intellectuele eigendomsrechten

Alle intellectuele eigendomsrechten op de software, de ontwikkelingen, de gegevensbestanden, de apparatuur en de opleidings-, test- en examenmaterialen, evenals op andere materialen zoals analyses, tekeningen, documentatie, rapporten en offertes, inclusief de voorbereidende materialen, ontwikkeld of ter beschikking gesteld aan de Klant in het kader van de Overeenkomst, zijn uitsluitend in handen van WAPPLI, zijn licentiegevers en/of zijn eigen leveranciers, en vormen de intellectuele eigendom van laatstgenoemden.

De Klant beschikt alleen over de gebruiksrechten die uitdrukkelijk zijn verleend door deze algemene voorwaarden, door de licentieovereenkomst die schriftelijk tussen de partijen is gesloten en/of door de wet. De aan de Klant verleende rechten zijn niet-exclusief en kunnen niet worden overgedragen, gecedeerd of onderlicenties worden gegeven.

Bij gebrek aan een uitdrukkelijke, schriftelijke en ondertekende afwijking, draagt WAPPLI geen enkele intellectuele eigendomsrechten over aan de Klant. Indien de partijen uitdrukkelijk schriftelijk overeenkomen dat een intellectueel eigendomsrecht op een specifieke ontwikkeling of ander materiaal dat speciaal voor de Klant is ontworpen, aan de Klant wordt overgedragen, heeft dit geen invloed op het recht of de mogelijkheid van WAPPLI om de algemene principes, ideeën, ontwerpen, algoritmen, documentatie, werken, programmeertalen, protocollen, normen, ontwikkelingsmaterialen voor software en andere zaken waarop de genoemde Ontwikkelingen zijn gebaseerd, te gebruiken en/of te exploiteren voor andere doeleinden, voor zichzelf of voor derden en zonder enige beperking. Deze overdracht van een intellectueel eigendomsrecht doet ook geen afbreuk aan het recht van WAPPLI om, voor zichzelf of voor een derde, vergelijkbare of afgeleide ontwikkelingen te realiseren van ontwikkelingen die zijn uitgevoerd of in uitvoering zijn voor de Klant. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, heeft de Klant geen toegang tot de broncode of de voorbereidende werken.

De Klant kan geen enkele aanduiding met betrekking tot de vertrouwelijke aard van auteursrechten, merken, handelsnamen of enige andere intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot software, websites, gegevensbestanden, apparatuur of materialen verwijderen of wijzigen, noch kan hij of zij een dergelijke aanduiding laten verwijderen of wijzigen.

Ook al is dit niet expliciet voorzien in het Contract, WAPPLI kan altijd technische maatregelen nemen om de apparatuur, de gegevensbestanden, de websites, de ter beschikking gestelde software, de software waartoe de Klant directe of indirecte toegang heeft, enz. te controleren en te beschermen tegen gebruik buiten of boven een overeengekomen beperking wat betreft reikwijdte, inhoud of duur van het gebruiksrecht op deze elementen. De Klant kan deze technische maatregelen niet verwijderen of omzeilen, noch kan hij iemand anders vragen deze technische maatregelen te verwijderen of om te zeilen.

De Klant garandeert dat het productiemateriaal, de software, de website-inhoud, de gegevensbestanden en/of andere materialen en/of ontwerpen die aan WAPPLI ter beschikking worden gesteld voor gebruik, onderhoud, verwerking, installatie of integratie geen inbreuk maken op de rechten van derden. De Klant vrijwaart WAPPLI tegen alle claims van derden die gebaseerd zijn op de bewering dat deze terbeschikkingstelling, gebruik, onderhoud, verwerking, installatie of integratie inbreuk maakt op een recht van deze derden.

WAPPLI is nooit verplicht om gegevensconversie uit te voeren, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk met de Klant is overeengekomen.

De Klant wordt geïnformeerd dat WAPPLI software, modules of bibliotheken die "vrij" of "open source" worden genoemd, kan integreren in de Software of Ontwikkelingen. In dat geval zullen de auteursrechten op deze software, modules of bibliotheken in geen geval aan de Klant worden overgedragen. De Klant zal zijn gebruiksrechten op deze modules of bibliotheken behouden onder de respectieve "vrije" of "open source" softwarelicenties die door WAPPLI systematisch aan hun code zullen worden toegevoegd, wanneer de licenties dit vereisen, bij de levering van Toepassingen en/of de Ontwikkeling. In dat geval is het de volledige en gehele verantwoordelijkheid van de Klant om zich te houden aan de verplichtingen die in deze "vrije" of "open source" softwarelicenties zijn uiteengezet.

De Klant behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op het Materiaal van de Klant en de Gegevens van de Klant, indien van toepassing. Indien van toepassing, verleent de Klant aan WAPPLI een royaltyvrije licentie voor het gebruik van deze Materialen van de Klant en/of Gegevens van de Klant uitsluitend voor de uitvoering van de Overeenkomst.

9.2 – Vergoeding

Als een derde beweert dat de Diensten, Toepassingen of Ontwikkelingen die aan de Klant door WAPPLI worden geleverd in uitvoering van deze Overeenkomst inbreuk maken op een patent, auteursrecht, handelsmerk of handelsgeheim, moet de Klant WAPPLI daar snel schriftelijk van op de hoogte stellen. WAPPLI zal de Klant verdedigen tegen een dergelijke claim, mits de Klant redelijk samenwerkt met WAPPLI en WAPPLI in staat stelt de verdediging en alle schikkingsonderhandelingen te controleren. In dat geval zal WAPPLI de Klant vrijwaren van en tegen alle schadevergoedingen die uiteindelijk worden toegekend voor een dergelijke inbreuk of de schikkingen die door WAPPLI namens de Klant zijn gesloten.

Niettegenstaande het bovenstaande, zal WAPPLI geen enkele aansprakelijkheid hebben en zal WAPPLI geen verplichting hebben om de Klant te verdedigen of te vergoeden voor enige vordering van derden wegens inbreuk gebaseerd op (i) het gebruik van een andere versie dan de huidige en ongewijzigde versie van de Dienst, Applicatie of de toepasselijke Ontwikkeling, tenzij het inbreukmakende deel ook in de huidige en ongewijzigde versie aanwezig is; (ii) het gebruik, de exploitatie of de combinatie van de Dienst, Applicaties of de toepasselijke Ontwikkeling met programma's, gegevens, apparatuur of documentatie die niet toebehoren aan WAPPLI, indien deze inbreuk had kunnen worden vermeden zonder een dergelijk gebruik, exploitatie of combinatie; of (iii) enige software van derden; op voorwaarde dat WAPPLI aan de Klant alle vergoedingen doorgeeft die ontvangen zijn van de eigenaar van deze software van derden.

In het geval dat de Dienst, de Toepassing of de Ontwikkeling, of WAPPLI denkt dat ze waarschijnlijk, of worden gepresenteerd als zijnde in staat om, inbreuk te maken op enig intellectueel eigendomsrecht van een derde, kan WAPPLI, naar eigen keuze en op eigen kosten, (i) de Klant het recht geven om de betrokken Dienst, Software of Ontwikkeling te blijven gebruiken, (ii) de betrokken Dienst, Toepassing of Ontwikkeling vervangen of wijzigen door een functioneel equivalente vervanging zodat er geen inbreuk is, of, indien de punten (i) of (ii) commercieel niet haalbaar zijn, (iii) de Overeenkomst beëindigen en de vergoedingen die WAPPLI van de Klant heeft ontvangen voor de betrokken Dienst, Toepassing of Ontwikkeling terugbetalen (voor de resterende duur van het abonnement of de lopende licentieperiode, indien van toepassing). Het bovenstaande vormt de volledige verantwoordelijkheid van WAPPLI en de enige en exclusieve rechtsvordering van de Klant met betrekking tot enige vordering van derden voor inbreuk op intellectuele eigendomsrechten.

Artikel 10 – Geheimhouding

WAPPLI en de Klant zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van alle informatie die in het kader van de onderhandelingen en de uitvoering van het contract tussen hen wordt gecommuniceerd, te waarborgen, met name de informatie met betrekking tot hun productie-, organisatie- en werkmethoden. Zij verbinden zich ertoe geen van deze informatie zonder de schriftelijke toestemming van de andere partij te onthullen. Bij uitzondering staat de Klant WAPPLI echter toe om ter referentie het bestaan en het algemene doel (maatwerk softwareontwikkeling) van dit Contract te vermelden in zijn documenten die onder andere aan zijn klanten, prospects of de financiële gemeenschap worden verspreid.

Ze zullen deze alleen bekendmaken aan degenen van hun medewerkers of onderaannemers die direct betrokken zijn bij de uitvoering van het contract of die gebruikmaken van de programma's, en ze garanderen dat deze medewerkers en onderaannemers op de hoogte zijn van en de verplichtingen met betrekking tot de vertrouwelijkheid van deze informatie respecteren.

Deze wederzijdse verplichting blijft van toepassing, zelfs na de beëindiging van de uitvoering van de opdracht die het onderwerp is van dit Contract.

Article 11Gegevensbescherming AVG

11.1 - Klantgegevens en Persoonsgegevens

(a) De Klant is volledig verantwoordelijk voor de gegevens die hij verwerkt in het kader van het gebruik van de door WAPPLI geleverde Toepassingen. De klant garandeert aan WAPPLI dat de inhoud, het gebruik en/of de verwerking van de gegevens niet onwettig is en geen inbreuk maakt op de rechten van derden. De klant vrijwaart WAPPLI tegen alle claims van derden, om welke reden dan ook, met betrekking tot deze gegevens of de uitvoering van het Contract.

(b) De partijen verklaren de verplichtingen die voortvloeien uit de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming in België na te leven en uit te voeren, waaronder de Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en de vrije doorgang van deze Gegevens (AVG). Door dit contract te aanvaarden, verklaart de Klant kennis te hebben genomen van het gegevensbeschermingsbeleid van WAPPLI, dat op zijn website te allen tijde beschikbaar is.

De verwerking van persoonsgegevens die WAPPLI uitvoert in zijn hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke gebeurt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving en conform zijn "Beleid voor de verwerking van persoonsgegevens", beschikbaar op zijn website. De Klant verbindt zich ertoe dit beleid mee te delen aan alle natuurlijke personen wiens gegevens door WAPPLI zullen worden verwerkt als gevolg van de contractuele relatie tussen laatstgenoemde en de klant.

Bij gebrek aan bewijs bevestigt de Klant dat de contractuele relatie tussen WAPPLI en hem geen aanleiding geeft tot een uitbesteding van de verwerking van persoonsgegevens in de zin van de hierboven nader omschreven GDPR-regelgeving. Indien dit het geval zou zijn, verbindt de klant zich ertoe WAPPLI vooraf te informeren, alle nodige maatregelen te nemen om de situatie te regulariseren en/of een "Contract voor de uitbesteding van activiteiten voor de verwerking van persoonsgegevens" te ondertekenen dat voldoet aan artikel 28.3 van de GDPR, waarin de te nemen maatregelen worden beschreven, en dat WAPPLI aan de Klant in rekening zal brengen.

11.2 - Beveiliging

(a) WAPPLI moet redelijke maatregelen nemen om te voorkomen dat er virussen of code in de systemen en infrastructuur van de Klant worden geïntroduceerd waarvan WAPPLI redelijkerwijs kan weten dat ze kwaadaardig zijn. De Klant moet WAPPLI alle voldoende informatie verstrekken over zijn systemen en infrastructuur, zodat WAPPLI de juiste maatregelen kan nemen.

(b) Tenzij anders overeengekomen in het Contract, is de Klant volledig verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn Gegevens en verbindt hij zich ertoe de nodige back-ups te maken om verlies en/of corruptie van zijn Gegevens te voorkomen. WAPPLI is enkel verantwoordelijk voor de expliciet in het Contract voorziene back-ups.

(c) In geval van verlies of corruptie van de Klantgegevens als gevolg van de geleverde diensten, is WAPPLI enkel verplicht de meest recente beschikbare back-up te herstellen. Onder geen enkele omstandigheid is WAPPLI verplicht om de Klantgegevens te coderen of te reconstrueren.

Artikel 12Verantwoordelijkheid

Bij gebrek aan uitdrukkelijke precisering in de offerte en/of in het contract, zijn de verplichtingen die door WAPPLI worden aangegaan altijd verplichtingen van middelen.

Onverminderd de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden, is de aansprakelijkheid van WAPPLI die voortvloeit uit de uitvoering van de aanbieding of de overeenkomst uitdrukkelijk beperkt tot een kwart van de bedragen die in de twaalf maanden voorafgaand aan de datum van de claim zijn gefactureerd, met een maximum van vijftigduizend Euro (50.000 €).

WAPPLI wijst alle verantwoordelijkheid af (i) in geval van indirecte schade, waaronder met name financiële of commerciële schade, verlies van klanten, winst of besparingen, enige commerciële verstoring, elke stijging van de kosten en andere algemene uitgaven, verlies van winst, verlies van imago, merk, enige uitstel of verstoring in de planning van het project of de activiteit van de Klant, elk verlies van gegevens, bestanden of computerprogramma's en (ii) in geval van onvoldoende samenwerking van de Klant bij de uitvoering van het contract (iii) in geval van tussenkomst van een derde op het computersysteem van de Klant, tenzij de Klant aantoont dat deze tussenkomst geen betrekking heeft op enige elementen van het systeem die verband houden met de betwiste diensten van WAPPLI (iv) in geval van claims van derden.

De Klant garandeert dat de inhoud, informatie en werken van welke aard dan ook die door hem aan WAPPLI worden verstrekt voor de uitvoering van het contract, rechtmatig voor dit doel kunnen worden gebruikt en geen inbreuk maken op de rechten van derden.

De Klant zorgt er met name voor dat de vereiste overdrachten van rechten of toestemmingen worden verkregen van de houders van intellectuele eigendomsrechten.

De Klant verbindt zich ertoe de geleverde software op het beste revisieniveau te houden, waarbij de kosten voor de aanschaf van nieuwe versies voor zijn rekening komen.

Artikel 13Overmacht

Geen van de partijen is verplicht om enige verplichting na te komen, inclusief enige wettelijke en/of overeengekomen garantie, indien zij daartoe wordt verhinderd door een geval van overmacht. Onder overmacht aan de zijde van WAPPLI wordt verstaan, onder andere, de volgende gevallen: (i) overmacht of tekortkomingen van de leveranciers van WAPPLI, (ii) de niet-nakoming van verplichtingen door leveranciers die aan WAPPLI zijn opgelegd of voorgesteld door de Klant, (iii) de gebreken van artikelen, apparatuur, software of materialen van derden waarvan het gebruik aan WAPPLI is opgelegd of voorgesteld door de Klant, (iv) het feit van de Prins en alle overheidsmaatregelen, (v) stroomuitval, (vi) storingen van internet, computernetwerken of telecommunicatie, (vii) oorlog, (viii) pandemieën, (ix) algemene transportproblemen, (x) stakingen en andere arbeidsconflicten, (xi) alle andere omstandigheden wanneer deze andere omstandigheden onafhankelijk zijn van de wil van de partijen, zoals brand, mobilisatie, requisitie, embargo, verbod op valutatransfers, opstand, algemeen gebrek aan voorraden, beperkingen op het gebruik van energie, enz.

Elke partij heeft het recht om het contract schriftelijk te beëindigen als een overmachtsituatie langer dan 60 (zestig) dagen aanhoudt. In dat geval zal wat al is uitgevoerd in het kader van het Contract pro rata worden betaald op basis van de duur en/of de uitvoering van het Contract, zonder dat de partijen elkaar nog iets verschuldigd zijn.

Artikel 14 – Niet-benaderingsclausule voor personeel

De Klant, voor wie WAPPLI diensten heeft uitgevoerd of uitvoert, verbindt zich ertoe geen personeel aan te werven of diensten toe te vertrouwen, direct of indirect, onder welke status dan ook, persoonlijk of via een tussenpersoon, aan een lid van het personeel van WAPPLI (en van alle bedrijven die tot dezelfde groep behoren) of aan een onderaannemer daarvan, ongeacht of de Klant al dan niet contact met hem heeft gehad. Onder lid van het personeel of onderaannemer van WAPPLI wordt zowel verstaan degene die nog steeds actief is in deze hoedanigheid als degene die dat eerder is geweest.

Deze verbintenis moet door de Klant worden nageleefd zowel tijdens de uitvoering van het contract als gedurende een periode van drie jaar die ingaat op de datum van het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI en de Klant en/of gedurende een periode van één jaar die ingaat op de datum van het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI en zijn werknemer of onderaannemer.

In geval van niet-naleving van deze verplichting, zal de Klant aan WAPPLI een forfaitaire schadevergoeding van 50.000€ verschuldigd zijn, vermeerderd met een bedrag gelijk aan vierentwintig keer de maandelijkse kosten die WAPPLI heeft gemaakt voor de diensten van zijn werknemer of zijn ontslagen onderaannemer, waarbij de maandelijkse kosten worden vastgesteld op basis van het gemiddelde van de maanden, zonder dat dit meer dan een jaar mag overschrijden, voorafgaand aan het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI enerzijds en zijn aangestelde of onderaannemer anderzijds. Deze schadevergoeding wordt vastgesteld onverminderd de mogelijkheid voor WAPPLI om betaling van andere bedragen te vorderen in het geval zijn schade hoger zou zijn.

WAPPLI verbindt zich ertoe geen personeel aan te werven of diensten te verlenen, direct of indirect, onder om het even welke status, persoonlijk of via een tussenpersoon, aan een lid van het personeel van de Klant. Deze verplichting geldt voor WAPPLI zowel tijdens de uitvoering van het contract als gedurende een periode van drie jaar die ingaat op de datum van het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI en de Klant en/of gedurende een periode van één jaar die ingaat op de datum van het einde van de contractuele relaties tussen WAPPLI en zijn werknemer.

In geval van niet-naleving van deze verplichting, zal WAPPLI aan de Klant een schadevergoeding verschuldigd zijn die wordt berekend op dezelfde basis als hierboven vermeld.

Artikel 15  Omvang en beperkingen van het contract

Het laatste contract en de bijlagen die WAPPLI aan zijn Klant verbinden, in al hun schriftelijke of gedrukte bepalingen, vormen de volledige overeenkomst tussen de partijen, vervangen en annuleren alle eerdere voorstellen of schriftelijke of mondelinge verbintenissen en alle andere communicatie tussen de partijen met betrekking tot de inhoud van dit contract.

Artikel 16Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

Alle contractuele relaties tussen WAPPLI en de Klant vallen onder het Belgische recht. Elk geschil met betrekking tot de interpretatie of de uitvoering van de contractuele verplichtingen die daaruit voortvloeien, valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Henegouwen, afdeling Doornik. Indien de klant echter een "consument" is in de zin van artikel I. 1,2° van het Economisch Recht, zullen de regels van toepassing zijn zoals voorzien in artikel 624, 1°, 2° en 4° van het Gerechtelijk Wetboek.

Article 17 Splitsbaarheid van de bepalingen

De nietigheid van een artikel van deze overeenkomst of van een deel van een artikel, leidt niet tot de nietigheid van de gehele overeenkomst.

Als een artikel volledig of gedeeltelijk nietig is, zal het worden vervangen door een geldig artikel dat zo dicht mogelijk bij de nietige clausule komt in zijn juridische en economische effecten, zodat de partijen verondersteld kunnen worden onder deze voorwaarden te hebben gecontracteerd.

Article 18Eindbepalingen

De Klant erkent volledig geïnformeerd te zijn door WAPPLI over de gebruiksmogelijkheden en specifieke beperkingen van het materiaal en/of de creaties die het onderwerp zijn van het contract of de aanbieding. Bijgevolg doet de Klant afstand van alle rechtsvorderingen tegen WAPPLI in dit verband, met name wegens een gebrek aan instemming.

Het niet uitoefenen van een van de rechten vermeld in deze algemene voorwaarden of het niet eisen van een strikte naleving door de Klant van een van deze verplichtingen of bepalingen, zal geen afstand doen door WAPPLI om later de naleving van deze bepaling of verplichting te eisen. Een dergelijke afstand zal slechts effect hebben indien deze schriftelijk wordt geuit.


Versie 2.1 van 18 januari 2023 van de algemene voorwaarden van WAPPLI